Gøteborg er ”European Capital of Smart Tourism”, 2020. Det stod klart ved en ceremoni i Helsinki onsdag aften den 9. oktober. Konkurrencen gennemføres af EU-Kommissionen, og Gøteborg var den eneste nordiske by i finalen.

“Titlen markerer starten på en ny æra for Gøteborg. Vi vil gå fra smart til smartere, og vi agter at fungere som en motor for hele EU”, siger Peter Grönberg, administrerende direktør for Göteborg & Co.

Gennem konkurrencen ”European Capital of Smart Tourism” ønsker EU-Kommissionen at honorere byer, der differentierer sig, hvad gælder smarte, innovative og inkluderende turismeløsninger.

35 byer fra 17 EU-lande deltog i dette års udgave af konkurrencen, hvor kandidater bedømmes i de fire kategorier: Bæredygtighed, Tilgængelighed, Digitalisering og Kultur/Kreativitet.

Ti byer gik videre til den endelige finale i Helsinki, hvoraf to blev valgt som vindere.

Det blev Gøteborg og Malaga, som i 2020 kan kalde sig ”European Capital of Smart Tourism”.

I sine konkurrencebidrag fokuserede Gøteborg på byens styrker i alle fire kategorier og understregede ambitionen om at ville dele viden og erfaring med andre destinationer.

Gøteborg er nået langt, ikke mindst med hensyn til digitalisering. Desuden topper destinationen det prestigefyldte Global Destinations Sustainability Index, hvilket kort sagt betyder, at Gøteborg er verdens mest bæredygtige destination.

”For mig som borgmester for kommunen er det meget givende at være her i Helsinki og diskutere Gøteborg som en ’smart destination’. Vi er meget stolte af vores by, og vi arbejder hårdt for at få endnu flere til at vælge at besøge os”, siger Anneli Rhedin, borgmester for Gøteborgs kommune.

”Dette er en anerkendelse for alle vores lokale partnere, der er involveret i at gøre Gøteborg til en smart destination. Vi ved, at det lønner sig at investere i bæredygtighed, tilgængelighed, digitalisering, kultur og kreativitet. Prisen vil hjælpe os med at sprede denne indstilling til resten af verden”, siger Peter Grönberg.

Similar Posts