Når danskere, svenskere og nordmænd vil på ferie, bliver rejsen bestilt over nettet. Svimlende summer bliver overført for at få en oplevelse under varme himmelstrøg, og det hele sker med ganske få klik

Danskere, nordmænd og svenskere bestiller rejser på nettet som aldrig før. Faktisk er rejser den kategori, skandinaverne bruger flest penge på, når de handler på nettet. Det viser DIBS Payment Services årsrapport om nordic e-commerce. Danskerne bruger omkring hver fjerde krone i nethandlen på rejser og transport. Og en stor del af rejsebudgettet går til pakkerejser, hvor alt fra fly og hotel til oplevelser er samlet, og bliver bestilt på rejseselskabernes hjemmesider. I mange tilfælde står der både 100.000 og 200.000 kroner i betalingsvinduet, når skandinaver køber rejsen hjemme fra sofaen.

Danskerne hev betalingskortet frem hele 15,2 millioner gange i 2018 for at bruge 33,3 milliarder DKK på rejser online, mens nordmændene brugte 29,2 milliarder NOK. Svenskerne, som i det hele taget bruger store beløber online, ligger helt i top i Skandinavien. I 2018 brugte svenskerne hele 113 milliarder SEK på køb af rejser online.

Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø er der god grund til, at vi bruger så mange penge på rejser. Hun mener, at rejsen er et aktivt modsvar til de daglige rutiner, og særligt pakkerejser gør, at man ikke også skal spekulere over ferieplanlægningen, men i stedet sætter sin lid til rejseselskabernes kreativitet: “Tid er det mest dyrebare, vi har, så vi vil ikke spilde den på bøvl, når vi endelig har ferie. Vi gør os umage med at finde aktiviteter, så vi ved, hvad vi skal, og kan glæde os. Det skal helst være unikt. Derfor er trenden også, at vi selv søger efter rejser, men når det gælder dyre rejser, vil man gerne have rådgivning. Jo større en investering, jo mindre plads er der til fejl og spild”, forklarer Liselotte Lyngsø.

Similar Posts